Skylta butiken inför säsongens reor

Det gäller att butiker har rätt skyltning och erbjudanden för att kunna konkurrera med bland annat näthandeln både i Sverige och utomlands. Men, skyltar man inte på rätt sätt kan man faktiskt bryta mot lagen.

Det kan det vara lätt att glömma bort en mer traditionell form av marknadsföring, nämligen marknadsföring och skyltning i butik. Det är extra viktigt för butiker att skylta på rätt sätt inför säsongens reor, både för att sticka ut och för att inte bryta mot lagen.

Butikerna möter konkurrens på nätet och utomlands

Till att börja med är det också viktigt att marknadsföra sig i butik och skylta på ett snyggt och smart sätt för att sticka ut på marknaden och inte riskera att bli utkonkurrerad. Det handlar om att visa kunderna vad man har och erbjuder. På Displayexperten finns allt som en butik kan tänkas behöva för skyltning och marknadsföring, något som kan vara smart att kolla in. I en artikel från Expressen kan man läsa om att Black Friday, näthandeln och utländska sajter ofta marknadsför bra priser och erbjuder reor, något som kan komma att påverka svenska butiker. Handeln ska ha väckt ett så kallat rea-monster hos folk, som kan komma att påverka våra fysiska butiker negativt. Det gäller alltså att verkligen ha fördelaktiga erbjudanden, skylta bra och försöka sticka ut för att locka och behålla kunder.

Snyggt och tilltalande

En bra skyltning behöver inte handla om att man bara skyltar för bra erbjudanden, det kan handla om att ha ett snyggt och tilltalande skyltfönster. I GP kan man läsa om 26 butiker i centrala Göteborg som tävlar i skyltning och att synas bäst under perioden mellan Black Friday-rean och julen. De vill skapa det bästa och vackraste skyltfönstret, och detta är ett exempel på marknadsföring och skyltning. Julen är speciell på så vis, man kan locka in kunder genom vackra konstellationer. Men det gäller att vara noggrann, för så fort man skyltar sina egna varor så gäller det att man prissätter dem, annars bryter man mot lagen, skriver SR. Något som många butiker faktiskt missar.

Reor och tider som har stor betydelse för handeln

  • Black Friday
  • Julrushen
  • Mellandagsrean
  • Mid-season-sale
  • Inför sommaren
  • Inför påsk