Marknadsföring på seminarier och mässor

En mässa eller ett seminarium kan vara ett utmärkt tillfälle att marknadsföra sitt företag. Det gäller dock att välja på vilka evenemang företaget ska medverka, och hur man ska paketera sitt budskap på bästa sätt.

Mässor blir allt vanligare. Det finns snart en mässa för varje ändamål, allt ifrån stora internationella mässor där internationella biltillverkare visar upp sina nyheter, till mindre mässor där flera lokala aktörer går samman för att marknadsföra sin region.

En mässa kan med andra ord vara det perfekta tillfället att föra ut budskapet att det egna företaget erbjuder produkter/tjänster av högsta kvalitet. Det gäller dock att man har ett strategiskt förhållningssätt till fenomenet mässor.

Älvsjömässan i Stockholm

Tänk smart kring mässor

För det första bör man rikta in sig på rätt mässor. Vad som är rätt mässor beror naturligtvis på vilken typ av verksamhet företaget bedriver. Förhoppningsvis har man redan koll på de viktigaste branschmässorna. Har man inte det kan man surfa in på fairlink.se. Där finns en förteckning över de viktigaste mässorna inom olika kategorier.

Bjud in befintliga kunder till mässan. Förhoppningsvis tittar de förbi företagets monter, vilket får företaget att framstå som intressant och gör att nya, potentiella kunder också kommer fram. Dessutom är det ett bra tillfälle att prata med sina befintliga kunder, för att höra vad de tycker om företaget. Om man delar monter med ett samarbetsföretag kan man på detta sätt knyta kontakter med varandras kunder, vilket kan vara mycket lukrativt för båda parter.

Se till att ha produkter att dela ut i montern, men tänk lite utanför boxen. Pennor och godis finns i alla montrar, men har man godast godis, eller mest exklusiva pennor, kommer man att locka till sig flest besökare. Axon profil har många smarta, användbara produkter i sitt sortiment. Dessa kommer också att locka fler att besöka just er monter.

Att ha ett bra läge är viktigt. I mässammanhang talar man om den gyllene triangeln, som går från mitten av lokalens bortre vägg till hörnen till höger och vänster om ingången. Andra bra lägen är nära toaletterna, serveringen eller seminarierummen. Får ni inte något av dessa lägen kan ni kanske avvakta med er bokning, och lägga ett skambud någon av de sista dagarna före mässan. Då kan ni få en plats till ett mycket bra pris.