Kundbemötande: första intryck och bra bemötande viktigt

Det kanske säger sig själv, men att bemöta kunder på ett bra sätt är avgörande för relation och affärer. Hur gör man då det som allra bäst? Det är något som företag borde träna och utbilda allt mer i, eftersom första intryck och bra bemötande är superviktigt.

Hur gör du ett bra första intryck och hur slipar man på ett bra bemötande långsiktigt? Hos www.matsdanielsson.se får du veta mer om hur du bemöter människor på ett mer framgångsrikt sätt, något som går att applicera både i yrkeslivet och i det privata.

Första intrycket kan vara avgörande

Ett bra första intryck är viktigare än de flesta kan tro. Men hur ser man till att sätta det första intrycket hos den du ska möta? Det handlar om att anpassa sig till situationen och till personen i fråga du ska möta, och en rad andra saker. I en artikel från Metro jobb ges det tips kring just detta. Deras första tips är att du inte ska försöka för mycket, det ska inte vara ett storslaget och överdrivet första intryck. Sedan skriver de att du bör vara öppen för andra människor, du har ingen aning om deras erfarenheter eller vad de varit med om som människor genom livet. Tänk även på hur du pratar, du bör inte prata för mycket och inte heller för lite, låt inte nervositeten ta över utan slappna av, och var dig själv. annat som är bra att tänka på är att alla inte håller med dig, förutsätt inte att kunden delar dina åsikter och undvik att prata politik. Ställ frågor på ett snyggt sätt genom att inte ställa för ingående och personliga frågor och lita inte blint på alla du möter, det gäller att inte avslöja för mycket om dig själv heller, för du vet egentligen inte vem du möter. Försök att hålla det hela professionellt. Hur du klär dig kan också spela en stor roll på första intrycket, något som MåBra skriver om i en artikel. Där skriver man bland annat att ett första intryck många gånger bara kan bestå av hur en annan människa klär sig. Så se till att klä upp dig lite, men inte för mycket, vara bekväm och säker i dig själv.

Att hålla kunder nöjda

Detta är ett svårt ämne, eftersom det handlar om ett löpande arbete att hålla sina kunder nöjda. I en artikel från Driva Eget skriver man om just detta och där tipsas det bland annat om ha rätt mentala inställning och lyssna, vara vänlig, hålla löften, ställa frågor, sälja snyggt, vara nyfiken och vara noga med uppföljning.