Förbättra kommunikationen

Något som är viktigt för de allra flesta ledarskap är att man vet hur man ska kommunicera med sina medarbetare. I dag skriver vi mer om kommunikation.

 

media och kommunikation teckningI en artikel i Chef kan vi läsa om hur ny forskning visar vilka fyra beteenden som förbättrar ens kommunikation i ledarskapet. För det är så att alla på olika sätt och olika nivåer kommunicerar, utan att det för den delen behöver vara så att man upplevs som kommunikativ. En kommunikation kan vara både bra och dålig, effektiv och ineffektiv. Men kommunikationsförmågan är något som kan förbättras och utvecklas. Enligt en forskare, Solange Hamrin handlar det om dessa fyra beteenden: Strukturera genom att tydliggöra mål och förväntningar, utveckla genom att coacha och ge återkoppling på resultat, interagera genom att ge stöd och lösa konflikter, representera genom att företräda ditt team och nätverka för att skapa resurser.

Sedan är det bra om man lyssnar till sina medarbetare och verkligen försöker ta och förstå deras behov. Kanske behövs en ny lösning, teknikmässigt som via Noll7Noll eller arbetsmiljömässigt på något sätt. Det gäller att känna av och höra efter.

En symbol för kommunikation

I Svenska Dagbladet kan vi läsa om hur telefontornet, försvunnet sedan 65 år, var en symbol för Stockholm under hela sex årtionden. Där arbetade telefonister och många höll massor av nummer i minnet och satt välklädda i en stor telefonsal för att ta emot ständigt inkommande samtal. Sedan i början på 1950-talet brann det ner och folk som var vana och trygga med att kunna titta upp och se det stora tornet med tusentals telefonsladdar kopplade till sig, blev besvikna och ledsna. Även i Dagens Nyheter kan vi läsa om hur telefontornet blev en symbol för kommunikation

Telefontornet på Norrmalm dominerade Stockholms stadssiluett i över 60 år. I slutet av 1800-talet var det knytpunkten för världens största telefonnät – Dagens Nyheter